Amikor 2012-ben a Facebook 1 milliárd dollárért felvásárolta az Instagramot, sok elemző túl magasnak tartotta az árat. Azonban a legfrissebb hírek szerint a kép- és videómegosztó alkalmazás ma már 500 milliárd dollárt ér, ami Mark Zuckerberg stratégiai látomását és kockázatvállalási hajlandóságát bizonyítja.
A 2020-ban először napvilágot látott, majd nemrég újra felbukkant kiszivárgott email-ek Zuckerberg és akkori pénzügyi vezetője, David Ebersman közötti beszélgetéseket tárják fel. Ezek az email-ek rávilágítanak arra, hogy a Facebook vezetése mennyire előrelátóan mérlegelte az akvizíciót. Zuckerberg az email-ekben kifejtette, hogy az Instagramhoz hasonló mobilalkalmazás-vállalatok nagy felhasználói bázisa, gyors növekedése és kis csapata jelentős veszélyt jelenthetnek számukra, ha nem lépnek gyorsan.
Ebersman válaszában kiemelte, hogy az egyesülés vagy felvásárlás milyen értéket teremthet a Facebook számára, hangsúlyozva a beolvadó termékek integrálásának jelentőségét a Facebook szolgáltatásaival, hogy így növeljék azok teljesítményét.
A kiszivárgott email-ek újbóli felbukkanása kapcsán Paul Nary, a Wharton School vállalati stratégiai szakértője megosztotta gondolatait az X-en (ex Twitter), rámutatva, hogy ez a megközelítés legalábbis átgondolt és óvatos.
Zuckerberg lépése, mely kezdetben túlzott kockázatnak tűnt, mára a technológiai világ egyik legdicsőítettebb üzleti manőverévé vált. Az Instagram felhasználói bázisa az akkori 30 millióról 2024 januárjáig több mint 2 milliárd aktív havi felhasználóra nőtt. Az Instagram bevétele jelentős részét teszi ki a Meta bevételeinek, ami tovább erősíti Zuckerberg stratégiai döntésének helyességét a hosszú távú növekedés és innováció fókuszálásával szemben a rövid távú haszonnal szemben.
Ez az üzleti lépés nem csupán egy felvásárlás volt, hanem egy stratégiai manőver, ami alapjaiban változtatta meg a közösségi média piacát, és megkérdőjelezi, hogy vajon Zuckerberg célja tényleg csak a versenytársak "kiirtása" volt-e. A kiszivárgott email-ek fényében újraértékelődik a Facebook, most Meta, által hozott döntés.