A validációt nem fogod megúszni
Ebben a cikkben a legjobb gyakorlatokat boncolgatjuk, amelyek segítenek az innovatív termékek megfelelő piaci pozíciójának megtalálásában, majd karbantartásában/javításában.
Szerző: Tolnai Ákos és Kiszely László
Érdekes módon a startup érettségi szintjétől vagy iparágától függetlenül a termék-piac illeszkedéssel (product-market fit) kapcsolatos kihívások, és az ezen problémák megoldására irányuló strukturált folyamatok változatlanok.
A cikkhez a torontói York Egyetemen termékmenedzsment témában tartott vendégelőadásunkat vettük alapul (ezért néhány helyen szokatlan lehet az angolból eredő megfogalmazásunk). Az AbilityMatrix-nál innovációk támogatására specializálódtunk, egyik irányunk éppen a startupok „validálása”, minél hatékonyabb és strukturáltabb módon. Tapasztaljuk, hogy minden vállalkozó számára a személyesen legnehezebb és üzletileg legbizonytalanabb időszak az, amikor az első piacot kell megtalálni vagy új piacokat kell feltérképezni a skálázáshoz.
Mi az a Validáció és Hipotézis?
A validáció a vállalkozásunkkal kapcsolatos feltételezések bizonyításának vagy megcáfolásának a folyamata. Lépései a következők:
Megfelelő hipotézisek meghatározása.
Hipotézisek priorizálása és dependency map készítése.
Kísérletek tervezése a bizonyítás vagy cáfolás céljából.
Megfigyelések begyűjtése.
Az eredmények felhasználása a hipotézislista felülvizsgálatára és új kísérletek megtervezésére.
Nem kell feltétlenül minden esetben a fenti lépéseket szorosan követni hipotézis-validációs ciklusokhoz, de érdemes jobban átlátni magát a ritmikusságot és hogy épp melyik fázisban vagyunk benne, mert ez segít a megfelelő validációs kísérletekre fókuszálni.
A validálásról, másképp
A validálás nem egyszeri tevékenység, hanem egy folyamatként kell rá gondolni. A sikeres cégek folyamatos tevékenységként kezelik, nem csak egy kitűzött és átléphető mérföldkőként.